آغازی بر رویکردی نو در رسانه‌های تخصصی

کارگاه مهارت‌های روزنامه‌نگاری به تدریس محمد کاموس، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه ارتباطات، با محوریت روزنامه‌نگاری تخصصی در حوزه‌های کشاورزی و توسعه، به فرصتی ارزشمند برای خبرنگاران بدل شد تا در آستانه جشنواره ملی برداشت نیشکر، با مبانی نوین روزنامه‌نگاری آشنا شوند.

به‌گزارش میراث‌آریا، این دوره، که در دو جلسه و با حمایت دبیرخانه شهد رسانه برگزار می‌شود، در اولین جلسه به اصول گزارش‌نویسی و روزنامه‌نگاری کشاورزی پرداخت و جلسه دوم به روزنامه‌نگاری توسعه و روزنامه‌نگاری تخصصی در حوزه نیشکر اختصاص دارد.

دکتر محمد کاموس، دکترای ارتباطات از آلمان و از مؤسسان خبرگزاری‌های برنا، هنرآنلاین و سینمای ایران، خبرنگاران را «پیاده‌نظام روزنامه‌نگاری» خواند و بر اهمیت به‌روزرسانی مفاهیم وارداتی همچون ارتباطات و روزنامه‌نگاری تأکید کرد.

او گفت: این حرفه نیازمند تعاریف و رویکردهای جدید در دوره‌های مختلف است؛ تعاریف کهنه باید کنار گذاشته شوند و جای خود را به مفاهیم امروزی بدهند.

کاموس با اشاره به انواع گزارش‌های خبری، تحلیلی، تحقیقی و توصیفی، ساختار جامع گزارش‌نویسی را توضیح داد و بر اهمیت طراحی دقیق سوژه، نقشه راه، فرم و بدنه گزارش، اطلاعات و آمار و نتیجه‌گیری تأکید کرد.

تمرین عملی در زمان محدود

یکی از بخش‌های جذاب این کارگاه، تمرین عملی ده‌دقیقه‌ای بود که در آن خبرنگاران بلافاصله پس از دریافت آموزش‌های اولیه، به نوشتن و ارائه گزارش‌های خود پرداختند که کاموس در توضیح این تمرین گفت که روزنامه‌نگاری امروز نیازمند سرعت، دقت و مختصرگویی است: «دیگر کسی گزارش‌های سه هزار کلمه‌ای نمی‌خواند. باید سریع به اصل موضوع رفت و از ارائه اطلاعات غیرضروری خودداری کرد.

گزارش، «مادر» قالب‌های روزنامه‌گاری

کاموس گزارش را به عنوان «مادر همه قالب‌های خبری» معرفی کرد و یادآور شد که برخلاف گذشته که مصاحبه را قالب اصلی می‌دانستند، امروز گزارش‌نویسی به دلیل جامعیت و قدرت در انتقال اطلاعات، جایگاه محوری دارد.

او تأکید کرد که روزنامه‌نگاران برای موفقیت باید متخصص حوزه کاری خود شوند، به ویژه در حوزه‌های فنی و صنعتی، که نیازمند اطلاعات تخصصی است.

لزوم تسلط روزنامه‌نگاران به اصول گزارش‌نویسی نوین

کاموس، با اشاره به این‌که روزنامه‌نگاری امروز بر دقت و ضرباهنگ تند تمرکز دارد، تأکید کرد که گزارش‌ها باید کوتاه، دقیق و مبتنی بر داده‌ها و مصاحبه‌های قوی باشند.

او به خبرنگاران توصیه کرد: هر خبرنگاری که در حوزه کاری خود متخصص نشود و به کارشناس تبدیل نشود، در این عرصه آینده‌ای ندارد. برای مثال، اگر خبرنگار حوزه کشاورزی، میراث‌فرهنگی یا گردشگری هستید، باید در این زمینه اطلاعات جامع و تخصصی داشته باشید.

نقش روابط عمومی در شفاف‌سازی و تعامل با رسانه‌ها

در ادامه، ولید آلبوناصر، مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با معرفی جشنواره «شکرستان» و تشریح اهداف آن، به اهمیت تعامل سازنده با رسانه‌ها اشاره کرد.

او گفت: ما در توسعه نیشکر، درهای خود را به روی خبرنگاران باز کرده‌ایم و آماده همکاری هستیم. شفافیت و صداقت در ارائه اطلاعات، از نشانه‌های سلامت سازمان است.

به گفته آلبوناصر، این شرکت با آغوش باز از خبرنگاران استقبال می‌کند و اطلاعات لازم را برای گزارش‌های دقیق و منصفانه در اختیار رسانه‌ها می‌گذارد.

البوناصر همچنین افزود که شفافیت و صداقت در اطلاع‌رسانی، از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت یک سازمان است و روابط عمومی‌ها باید این نقش را به عنوان پل ارتباطی میان سازمان و مردم ایفا کنند.

این کارگاه تخصصی نه‌تنها اصول اولیه گزارش‌نویسی را آموزش داد، بلکه به خبرنگاران نشان داد که چگونه می‌توانند با ارائه اطلاعات دقیق و شفاف، به بازوی مؤثر برای سازمان‌ها تبدیل شوند و در مسیر شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی منصفانه گام بردارند.

چهارمین جشنواره ملی برداشت نیشکر (شکرستان ۱۴۰۳) از ۱۵ تا ۱۷ آبان‌ماه سال جاری در کشت و صنعت دعبل خزاعی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و شرکت خمیرمایه و الکل رازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403081400900
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha